„Visi sutinka, kad dirbtinis intelektas švietimui atneš didelių pozityvių pokyčių, tačiau niekas nežino kokių. Mes su komanda jau aštuonerius metus ieškome atsakymo į šį klausimą ir manome, kad jį radome, – bent jau skaitmeninių įgūdžių ugdymo srityje“, – apie dirbtinio intelekto (DI) naudą kalba Lukas Kaminskis, lietuvių švietimo technologijų startuolio „Turing College“ vadovas ir vienas įkūrėjų.
Šis startuolis, pritaikydamas DI ir edukacijos inovacijas, padeda ugdyti darbo rinkos poreikius atitinkančius specialistus bei įmonėms – tobulinti darbuotojų kompetencijas, rasti naujus talentingus darbuotojus, dar tik žengiančius į rinką. Taip pat „Turing College“ siūlo duomenų mokslo ir analitikos bei rinkodaros ir analitikos mokymus. Laimėta solidi 2,5 mln. eurų Europos inovacijų tarybos (angl. European Innovation Council, EIC) programoje „EIC Accelerator“ dotacija padės kurti dar daugiau pažangių DI sprendimų švietimo srityje.
„Ši dotacija išties reikšminga, nes ji mums leis investuoti į sprendimus, kurie ir palengvins mūsų mentorių darbą, ir pagerins studentų pasiekimus bei patirtį,“ – teigia L. Kaminskis.
Naujos DI panaudojimo galimybės švietimo ir mokymų srityje
„Turing College“ siekia įtraukti studentus į mokymo procesą ir pasiūlyti inovacijų, kurios iš esmės pakeistų jų mokymosi patirtį.
„Dirbtinis intelektas bent kol kas tikrai nepakeis ekspertų, kuriančių mokymo turinį. Tačiau su DI pagalba šį turinį bus galima ir sukurti, ir pateikti daug efektyviau, jį pritaikant prie kiekvieno studento individualių poreikių,“ – dalijasi įmonės edukacijos vadovas Giedrius Žebrauskas.
Pasak G. Žebrausko, mokymasis yra socialinė veikla, kurios kokybei reikalingas bendravimas su žmonėmis. DI šį bendravimą gali paskatinti ir palengvinti, pavyzdžiui, tinkamu metu rekomenduojant tam tikrą temą aptarti su konkrečiu mentoriumi arba bendramoksliu bei patariant, kaip iš diskusijų gauti daugiausiai naudos.
Taip pat DI pagalba bus galima stebėti studentų pažangą, parinkti individualią mokymosi programą ir rasti tinkamus darbo pasiūlymus programų absolventams. Startuolio kuriama DI sistema gebėtų įvertinti besimokančiųjų įgūdžius, vadovaujantis įvairiais mokymo sistemos elementais: projektų įvertinimais, individualių peržiūrų metu iš ekspertų gautais komentarais, testų sprendimais. Pasitelkdama didelės apimties kalbos modelius (angl. large language models (LLM)) bei kitas technologijas, sistema tinkamu metu parinktų temas, kurios besimokančiajam tuo metu atneš daugiausiai naudos, atsižvelgiant net į jo asmeninį mokymosi stilių.
„Dirbtinio intelekto naudojimas švietime turi begales dar neištirtų galimybių, tad itin džiaugiamės, jog gautos lėšos mums leis jas aktyviai tyrinėti. Neabejojame, jog tai prisidės prie dar veiksmingesnių ir įdomesnių mūsų mokymų,“ – apibendrina G. Žebrauskas.
Iššūkiai, su kuriais teko susidurti, ir ką Lietuvos pareiškėjai turėtų įsivertinti
„Kadangi įmonėje turime kolegų, turinčių patirties rengiant ir teikiant paraiškas ES finansavimui gauti, pats paraiškos teikimo procesas nebuvo sudėtingas“, – paraiškų teikimo procesą prisimena „Turing College“ verslo paslaugų ir operacijų vadovė Rūta Gumbelevičiūtė.
Pasak R. Gumbelevičiūtės, vertinimo etapai buvo aiškūs ir žinomi, todėl didelių problemų nekilo. „Su pagrindiniu iššūkiu susidūrėme antrame paraiškos teikimo etape, kai teko koreguoti pilną paraišką (angl. full application), nes buvo pakeisti reikalavimai ir paraiškų teikimo sistema. Dėl to paraiškų teikimo terminas buvo pratęstas 2 savaitėms, o visą paraišką bei su ja susijusią informaciją reikėjo perkelti į naujus dokumentus ir jų formas bei pateikti per kitą sistemą (buvo sugrįžta prie „Funding & Tenders“ portalo). Nors visa informacija jau buvo paruošta, tačiau pakeistoje paraiškos formoje atsirado puslapių limitai, o nuo formato „klausimas – atsakymas“ buvo pereita prie verslo plano formato, kuriame jau buvo galima įtraukti paveiksliukus, grafikus ir pan. Pokyčių buvo nemažai, tad turėjome gana įtemptas 2 savaites, tačiau susitvarkėme,“ – dalijasi R. Gumbelevičiūtė.
Pasak R. Gumbelevičiūtės, Lietuvos pareiškėjams, svarstantiems dalyvauti „EIC Accelerator“ programoje, reikėtų atkreipti dėmesį į kelis svarbius aspektus. Pirmiausia, anot pašnekovės, svarbu aiškiai suprasti programos tikslus ir įvertinti, ar įmonė bei projekto idėja atitinka visus jos reikalavimus.
„Įsitikinkite, kad jūsų idėja yra pakankamai inovatyvi, galinti pakeisti rinką, turinti teigiamą poveikį visuomenei ir pan. Paraiškos rengimas reikalauja nemažai laiko ir pastangų, nes neužtenka turėti vien gerą idėją – svarbu mokėti ją tinkamai pateikti ir aprašyti,“ – teigia R. Gumbelevičiūtė.
Kadangi paraiškų teikimo procesas susideda iš kelių etapų, pašnekovė ragina pradėti ruoštis iš anksto „Rekomenduočiau įvertinti ar komanda tam gali skirti pakankamai laiko, ir ar komandoje turite žmogų, kuris turi patirties, rengiant tokio tipo paraiškas. Jei tokio žmogaus neturite, tikrai siūlau pasinaudoti patyrusių konsultantų paslaugomis, nes tai gali smarkiai padidinti jūsų šansus gauti finansavimą. Net jei ir nepavyks jo gauti, bent jau turėsite labai išsamiai paruoštą verslo planą, kurio medžiagą galėsite panaudoti kitiems projektams ar paraiškoms,“ – įžvalgomis dalijasi R. Gumbelevičiūtė.
Įvertinta Nacionalinių kontaktinių asmenų (NCP) grupė
„Lietuvos NCP nedalyvavo paraiškos rašymo ir teikimo procese, nes jų pagalbos neprašėme,“ – teigia R. Gumbelevičiūtė. „Vis dėlto labai noriu padėkoti Lietuvos NCP konsultantams, ypač Donatai Pečiukėnienei, Jovitai Žėkaitei ir Aigai Jonelei, už vėlesnę pagalbą ir aiškią, nuoseklią komunikaciją“, – priduria pašnekovė.
„Procesas nuo interviu iki finansavimo sutarties pasirašymo buvo gana sudėtingas, ir ilgą laiką iš Europos Komisijos negavome jokios informacijos dėl interviu vertinimo rezultatų ar tolimesnių veiksmų. Visą tą laiką jautėme stiprų palaikymą iš Lietuvos NCP. Kaskart pasitaikius progai jie ieškojo būdų užtikrinti, kad mums būtų suteikta visa informacija, o visi procesai būtų aiškūs ir greičiau įgyvendinami. Už tai labai norime padėkoti ir padrąsinti kitus pareiškėjus kreiptis pagalbos, nes tikrai ją gausite“, – džiaugiasi R. Gumbelevičiūtė.
„Turing College“ komandos nuotraukos
Dėl konsultacijų, teikiant paraiškas mokslinių tyrimų ir inovacijų programos „Europos horizontas“ taisyklių taikymo ir dalyvavimo joje klausimais maloniai kviečiame kreiptis į Lietuvos mokslo tarybos Nacionalinių kontaktinių asmenų grupę.